söndag 11 maj 2008

Pay paradise, to put up a parking lot

First of all, Tack för i fredags Johan Blom. Fetaste

Vissa dagar är allt bra underliga.

Men idag har jag bara jobbat. ett helt vanligt icke-underligt 10-timmarspass.
Vad innebär en vanlig jobbdag för mig? Det är totalt katastrof, inget annat. Man går ändå inte upp innan 10 när man är ledig, så man måste upp lite tidigare än vanligt. För att kasta bort hela fucking solen på att stå och svettas medan folk tittar på. Min arbetsplats är nämligen en fyrkantig bar. Det enda stället jag kan fly till är i princip rökrummet, för där har de iallafall ventilation. (två tummar upp)

En vanlig söndag är kraftigt jobbig. Folk slutar aldrig komma, det är fyllt av spanjorer (mellan Maj och September) som har varit på kryssning som avslutas i köpenhamn, varifrån de ska flyga hem. Hur kommunicerar man med spanjorer som inte visste att det fanns något annat än Madrid och Barcelona och hav? Jo, man nickar, ler och hoppas. De enda orden de nästan kan använda är; Salmone, Gamba, beer, water no gas. Sen är man körd. Och dricks är inte att tala om, fullständigt icke!

Annars hade jag en härlig ryss idag. Han kunde inte heller engelska. Men han bjöd grannplatsen på en vodka och vi pratade ryska med varandra. Eller ja, jag nickade mest och log. Väldigt fascinerande att folk verkligen inte försöker något ord engelska. De bara maler på med sina inhemska ord och skiter fullständigt i resten.

Sen känns det ju dumt att klaga också, men vad ska man annars göra? Solen har ju skinet, jag har jobbat och alla andra har haft de gott. Som tur har man musiken och goda kollegor (och många rökpauser)

Amanda Jenssen - Amarula Tree

Inga kommentarer: