måndag 26 maj 2008

Well you are the vicious ray of sunshine

Ja, Liv jobbade idag.

Men det var en bra dag. Det var Livs sista dag tydligen och vi kom ofattbart bra överens. Egentligen skulle inte jag ha jobbat, stod det i papprena, men jag kom in, och eftersom min käre andre-extra-anställde-vän Biljana har ett insane juridikprov på torsdag så tillät jag henne att gå hem så har jag i.a.f. 10 arbetade timmar under löneperioden Maj-Juni.

Kvällens blogg blir inte annat än ett brev till Liv, som jag aldrig skickar. Så som jag gjort ett par gånger förr...

"Liv,

Jag har aldrig träffat en människa lik dig. Första timmen jag jobbade med dig, tröttnade jag efter 50 minuter, och som tur var skulle jag hem då. Helgen efter, jobbade vi båda lördag och söndag och vi hade det hur kul som helst. Nästa arbetspass kom Frustrerande Liv fram igen. Du fällde helt opassande kommentarer MOT mig och jag hatade dig på nytt. Detta pågick, fram-och-tillbaka i två månader. Tills idag. Idag insåg jag något nytt. Du är en äkta restaurang-räv. En som inte räd för att säga det hon anser. Och jag måste säga att, jag respekterar dig till 100% för det. Även om du helt olämpligt säger att du är bättre än mig för att du har en utbildning inom servis-branschen, så förstår jag idag att det faktiskt inte är ett sätt för dig att bevisa att du är bättre än mig, utan DITT sätt att få mig att tänka i andra banor. Att tänka att det kanske vore lite bättre att göra det jag gör på ett annorlunda sätt. Jag förstår tyvärr först idag, att du inte ville annat än mitt eget, och alla andras bästa. Hela tiden har jag trott att du har försökt förödmjuka mig.

Där stiger mitt problem in, jag har aldrig träffat en människa som du. Min värld är full av "trevlighet" och alla säger vad man hoppas att andra tycker låter bra. Men din värld däremot. Din värld är mest rakt på sak; "Hej, jag heter Liv. Hade du varit 2 decibel snyggare så hade vi haft sex inne på lagret för 5 minuter sen." Jag kan aldrig säga det för många gånger. Jag respekterar dig som fan för din rättframhet. Den egenskapen hade jag gärna snott rakt från din näsa. Men vi är olika. Så enkelt är det. Varken du eller jag kan fly från det faktumet. Vi kommer båda hamna i helt sinnessjuka situationer för att vi beter oss som vi gör. MEN, jag tror att du är den av oss som kommer gå ut vinnande, just på grund av din ärlighet och din kapacitet att säga precis vad du tycker.

Ärlighet räcker längst, sa man en gång i tiden.

Liv, Sivan, Majoren... Tack för två riktigt intressanta månader. Hoppas du också lämnar oss med iallafall en liten gnutta erfarenhet, inför ditt jobb som restaurangchef på det där hotellet i tjottahejti, Danmark.

All tillykke,
Timmo"

Jag kanske borde skriva ett mail till henne ändå.

Nej, det vore emot min natur.

Eight Legs - Freaking out the neighbours

Inga kommentarer: