tisdag 12 augusti 2008

Obehag i allra högsta grad

Har du någonsin funderat på att testa hur mycket skräckfilm du klarar av?

Jag funderar inte längre. Från och med idag vill jag helst avstå från all typ av skräck.

Filmen heter Five Across The Eyes. Fem 16-åriga tjejer är på väg hem från ett sportevenemang när de plötsligt kör vilse i Tennessee's skogar. De stannar till vid en butik för att be om väghjälp och när de ska lämna butiken råkar de köra in i en parkerad bils framlykta. I hopp om att ingen märkt något kör de bara vidare längs vägen i tron om att de är på väg hem.
PLÖTSLIGT. Framför dem, ställer sig på tvären, en bil med bara ena framlyktan tänd. Och helvetet bryter lös.

Filmen är ett Dogma. Den är alltså filmad med "vanlig kamera". Det är inte högkvalitativt. Lite Blair Witch Projekt känsla. Från början känns det extremt B. Men när helvetet brakar loss är det obehagligare än något jag varit med om. Jag satt hela vägen i bilen från Gustav hem till mig och skakade. Och det är en tur på max 2 minuter. Hemskt är det!

Soundtracket till filmen är dock extremt dåligt. Eurotechno och Hardcore. Två låtar hörs genom filmen. En av vardera genre. Visst passar hardcore in när obehag ska kännas som mest. Men en biljakt till dålig Eurotechno är bara löjligt.

Skådespelarna (de 5 tjejerna) spelar extremt tråkigt, och dåligt i början. Det känns onaturligt. Tyvärr. Däremot skildrades skador och chocktillstånd extremt verkligt. Och det gjorde mig mer och mer obekväm.

Jag ska ge filmen två olika betyg.

Rysarskala: 10/10
Film som film: 8/10

Som sagt. En film för dig som inte ska hem i mörkret efteråt och som känner dig redo att testa din gräns för skräckfilm.

Inga kommentarer: