fredag 1 augusti 2008

Pride & Prejudice?

Jag hoppas att detta inlägget inte kommer att uppfattas som rasistiskt. För det är inte så jag tänker. Så...

Fördomar. Min filosofilärare sa att fördomar är ett av de mentala bevisen på varför vi är så pass mycket smartare än djuren. Vår hjärna kan skapa fördomar mot mat, kultur, människor, ja i princip allt.
Det värsta med fördomar tycker jag, är när de faller in. När dåliga fördomar verkligen inträffar i verkliga livet.

Ta till exempel den här killen. Från Afghanistan tror jag han var. Född -91. Kom och skulle "praktisera/jobba" på min kompis jobb. Sånt här ung i Malmö jobb. Lågt betalt, håller ungdomar i rörelse och skapar jobberfarenhet. Under hela första jobbveckan är killen frånvarande. Kommer inte in en enda gång. Andra veckan kommer han i tid som om inget hade hänt förra veckan och är redo för jobb. Men bestämmer sig för att han kan sluta jobba 3 timmar innan han egentligen ska. Så här höll det på i två veckor till nu i veckan. Han bestämde sig för att inte komma alls. Ringde 2 timmar efter att hans pass var slut och berättade att han hade haft ont i huvudet hela dagen och därför inte kom in och jobbade och frågade min kompis om han kunde meddela det till chefen. Chefen bestämde sig för att sparka killen, varpå hans föräldrar ringer och är skitförbannade. Vill ha en ursäkt till varför killen inte får stanna, får en andra chans.

Men Tjena!!

Detta är arbetslivet, man kan inte bara komma och gå och tro att pengarna bara ska flöda in. Vid 16 års ålder borde man ha lärt sig sånt. Och att föräldrarna kommer och ska försvara det hela, även efter att de fått höra om frånvarandet. Extremt tråkigt, faktiskt.

Sen hände något mig också häromdagen.

Var på bo01, Scaniabadet och skulle ta ett dopp efter lite skateboarding. Går ner till bryggan varpå en kille kommer fram till mig direkt och säger HOPPA! jag är lugn och håller med om att ja, jag ska hoppa. snart. 10 sekunder senare får jag två händer i ryggen och flyger i vattnet. Var fan ligger moralen i detta? Svensk och konflikträdd som jag är går jag bara upp för trappan på bryggan igen, tänker "jag vill ändå göra ett hopp själv också". Stoffe står i trappan och ska köra en kärringdopp. Jag snackar med honom lite från trappan där jag står. Än en gång, två händer i ryggen och rätt ner i vattnet.

Nu fördomen. Alla vi svenskar är oroliga när vi ser 3 eller flera "blattar" gåendes på stan eller varsom. Man tror att de ska mucka och spela gangstrar. Jag har försökt att hålla den tanken borta, trots allt man läser omkring sig. Men fan, här kommer jag, oskyldig från ingenstans och vill bara bada. På vilket sätt provocerar jag dem så pass hårt att de måste putta i mig, inte en, utan två jävla gånger. Själv tycker jag det är extremt upprörande. Och Fördomen att utländska killar i åldern 13-28 är extremt dumma i huvudet, och totalt saknar sensmoral och förmågan att tänka rationellt slår in. Jag är inte ett dugg sugen på att bada på Scaniabadet mer, för nu vet jag, att det kommer stå en blatte där och bara vänta på att han kommer putta i mig. Grattis.

Och om det nu finns en fördom som säger, shit vad alla svennar e mesiga och inte står upp för sig, och vågar käfta emot. Så fine by me. Käftar jag emot har jag dig och dina vänner efter mig tills jag ligger ner och blöder.

Så den fördomen slår jag med stolhet in, med fint rosa band knutet i en rosett och tillhörande lapp där det står "Mesig Svenne"

Wolfmother - Colossal

3 kommentarer:

Anonym sa...

det enda jag inte förstår är varför det spelar någon roll vad killen har för bakgrund. det är ju lika stor chans att det hade varit en dansk liten snoris som skitit i jobbet eller en svensk unge som puttat i dig ? man bör ju inte döma någon efter utsidan utan efter handlingar och just dessa killar handlade ju bara fel, det handlade ju inte om deras nationalitet. det är ju när vi börjar tänka så, vi är ute på hal is. jag gör det också ibland, för det är så lätt att generalisera och döma men det gör mig så förbannad. vi är smartare än så!

Anonym sa...

Fördomar skapas av en anledning. Det var väl meningen med inlägget. Inte det faktum att det är FÖR att folk har en utländsk bakgrund, utan för att den som gjorde så mot DIG hade det. Det är en naturlig försvarsmekanism. Om du har bränt dig på en ugnsplatta som är röd en gång, eller hört från någon att det gör ont skapar du en genrell bild av att en röd ungsplatta = ont. Men om plattan egentligen är sval och bara har en röd lampa bakom sig så tror du fortfarande att den är varm tills du själv lägger handen på den. See where I'm goin with this?

Anonym sa...

vänta lite. du är OCKSÅ blatte. tåls att komma ihåg.