söndag 5 augusti 2007

The Pilot

Jepp, mitt jobb är ändå ganska så spännande vissa dagar. Som igår till exempel.

Kommer fram en kille och sätter sig vid en plats nära mitt DISK-place, väldigt nära, jag tycker mig känna igen honom, men ändå inte. Lite för mycket skägg för mitt minne. Så försöker han sig på
- "Räjer"..
Räkor?, frågar jag.
- Yes en svensk-jävel, härligt! sträcker ut armen för en "gimme-five" (haha, bäst stavning) och jag svarar med att giva honom en femma. så pratar vi lite om våra räkor och huruvida de är salta och så vidare. Sen vill han ha ett smakprov på caviar, så jag tittar på mina kollegor för att fråga dem, varpå de står helt lamslagna och tittar på mig och min gäst. Då inser jag, det är Peter Stormare. NICE! så jag klämmer fram, ja, av personliga skäl skulle vi kunna bjuda på en smaksked. sen snackar vi ett tag och han ska hem till frugan i USA och så vidare. Till slut är det dags för honom att gå och när han ska betala med sitt AMEX platinum glömmer jag såklart att skriva ut dricks-lappen. Han tittar på mig och säger,
- Det var ju dumt. Men jag har nog något i fickan. Han tar upp två st. sedlar av amerikansk typ. och inte förrän de ligger i min hand inser jag att det är två st. 20$-sedlar. FETT!

Men det är inte min poäng. Min poäng är hur han var och hur jag agerade. Jag kunde ha frågat ut honom om vad som helst inom film- och skådespeleribranschen, bett om hans autograf, tagit en bild, eller vad som helst. men det gjort inte jag, av alla tusen frågor som jag hade kunnat ställa ställde jag till exempel frågan:
" Du gillade inte den nä, ska vi prova en annan typ av kaviar?" eller, "Hmm, nej. Löjrom har vi slut på, går laxägg bra? Det är från vår egen balik-farm ;) "
Jag var så fullt uppe i mitt jobb och mitt tänkande att här står en av Sveriges mest framgångsrika skådespelare och beställer mat från mig, att jag glömde fråga t.ex om han kunde ge mig tips för att bäst ta mig in i branschen.

Allmänt så fick jag en otroligt bra bild av Peter Stormare, han var nog en av de mest jordnära människor jag träffat. Hur avslappnad som helst och hur trevlig som helst, han var den som förde vår konversation framåt och liknande. Och när någon som satt ett par stolar bort frågade om han inte var skådespelare så svarade han
- "Yes, and that's why I suddenly am wearing this beard, it's for another movie", precis som om han vore byggarbetare och hade en röd tröja på sig just för att den matchade teglet på det senaste bygget bättre. så cool-lugn, trevlig och o-kaxig hade jag inte förväntat mig av en skådespelare. I LIKE!

Ödmjukhet ska jag också stå för när jag blir kändis, för de ska ja bli!

- Could you get laid without Vince?
* Do I give a fuck? That's the answer.

Inga kommentarer: