måndag 16 juni 2008

Hultsfred -08

Jag satt nästan hela dan igår från dess att vi kom hem och tänkte att jag borde skriva något. Men jag har ett litet problem där. Vad ska jag skriva? Vilka delar ska jag ta med? Från bilresa till bilresa? allt blir så fel, jag hittar ingen bra början och inget bra slut. men jag kör en kort halvbra beskriven version här då.

Dag 1:
Planen var att komma fram runt 16.00 torsdag eftermiddag, för att i lugn och ro sätta upp tältet och bege oss till festival för middag och en första konsert med Babyshambles.
Problem: Stoffes förstärkare var på lagning och kom inte till våra händer förrän 17.00. alltså, ca. 5 timmar senare än vi hade tänkt. Och sen blev det bara stress och jobbigt.
Vi var framme 22.30 och tältet var klart vid halv tolv. så första konserten fick bli Rage Against the Machine. En upplevelse över mycket annat. Fett band, sjuk gitarrist, sjukaste tattueringen på basist, men ganska lam publik faktiskt. Ja, sånt som händer.

Dag 2:
Vaknar upp i vårt kloster och allt känns normalt. Det kändes faktiskt som att jag var en bra campare. Tills fem minuter senare. Då tog vi fram ölen igen. Sen gick det nog bara utför.
Tydligen fanns det ett Backstage-area. Så i smyg tog sig Filip och Kristian dit, utanför vår vetenskap. Sen ringer de och börjar giddra masssa att ta med massa skivor och kamera, här finns gött med jobb typ. Så det blev vandring med raska steg och jogging för min del. Väl inne kostade öl/cider 50 kr. Jag köpte nog mer än en öl. Det bästa med Backstage-baren måste varit att de hade vattentoaletter. Dj's under dagen var ganska så värdelösa. Vi vandrade vidare till The Hives. Första Hives-konserten för min del och jag är väldigt nöjd. Mosh Pit - Håll - Ormstunga - Ont i fötterna. Allt fanns på konserten.
Jag hittade förr eller senare till de dödligas camping där det var ganska ruttet. Väldigt jävla ruttet. Vår camping bestod typ av .. ja, vårt tält inom en 40 m radie. Och så hade vi nån jävla sopbil som plocka skräp under dag/natt. Så vi bodde nog lite lyxigt där ja!
Men iallafall. Väl inne på det här Ängland som campingen hette så fick jag hänga med Gustav min man. Och lite andra otroligt intressanta karaktärer. Fick skriva två mindre lyckade autografer och gjorde väl som alla andra. Drack och rökte. Ida från gymnasieklassen träffade man också överraskande nog, mitt i all kalabalik. Jävligt kul överraskning. Men vi kunde ju inte sitta här hela festivalen så det fick gå vidare till ... MUSTASCH. Nä, Muskelrock är nog inte min grej. Så efter konserten var klockan runt 03.00 och jag gick ensam till Backstage. Pank som jag var satte jag mig på en bänk och tittade på "branschfolk" och funktionärer som dansade natten "away". Jag hittade en ny vän, som bestämde mig för att bjuda mig på öl och cigg. Som ledde mig till ytterligare nya vänner på dansgolvet och jag hade en bra tid, där backstage. Med Timbuktu som DJ och nästan en Paris Hilton-kopia till danspartner. Vi dansade lite grann. Sen, HEM!

Dag 3:
Ojj ojj ojj. Sovit lite, Någon viss hade med sig ett hemsläp till vårt Monastery och jag tvingades sova i hallen (mittenrummet utan innertält i vårt tält). Idag skulle vi spela iallafall. Och vi hade ännu inte kastats ut och alla var under någorlunda kontroll. Förutom min mage. Jag vart så jävla kass i magen. Och som från en fallen himmel läser jag såklart på en bajamaja: "Every pleasure in stannade på samma humör. Och runt 4-tiden var det dags att köra in bilen i området få riktig mat och till slut spela musik. Maten var fantastisk men eftersom P3 under dagen hade dragit ut på sin tid så jävla mycket så blev det total kaos när vi skulle rigga upp och soundchecka. allt var stressat, vi hade 10 miunuter mindre än det var meningen och magen började skrika igen. 18.0 life must be followed by an equal amount of pain (=festival)" . Och jag kände mig träffad. OTROLIGT träffad. Tiden gick, vädret varierade, min mage0 började matchen mellan Jive och Sveriges landslag. Hade landslaget skött sig lika väl som Jive så hade jävligt många fler varit jävligt glada. Istället fick 150 personer lära sig att Jive, trots mastig konkurrens kan ge gärnet, en solig eftermiddag den 14 Juni. Spelningen gick bra, vi hade spelat. Festivaloskulden är borta!
Sen sa det bara sprit och jag var lost igen.
02.00 såg jag däremot Robyn. Det måste ha varit festivalens topp. Perfekt sätt att avsluta helgen på var att bara stå där och njuta av en kvinna som kan... klä sig i världens sexigaste tights.

Dag 4:
Hemresa. Mcdonalds var planen. Men vi missade alla på hela vägen, och till slut kom vi till Midhem. och fick äta. Resan var slut. Men resan har precis börjat.

Milstolpe 1: Hultsfredsfestivalen (check)

1 kommentar:

Anonym sa...

klockrena bilder, klockren text

// krille