onsdag 16 april 2008

sitt aldrig och vänta, det är dom inte värda!

Igår träffade jag en vis man. bara 69 år gammal, hade han nyligen återvänt till Sverige efter 10 år av luffarliv. Ett lyxigt luffarliv. Han gick i pension vid ca 60 års ålder och lämnade landet. Han vägrade nämligen bli gammal i Sverige.

Under 70-90-talet var han poliskommisarie i Malmö. Möllan var hans distrikt. Han skämdes över hur Möllan har blivit varken bättre. typ. Och så beklagade han sig på hur lite man idag kan lita på svenska polisen. Hur korrupt den är. Sven tyckte att svenskarna hade levt säkrare om man hade kickat alla poliser och låtit privatföretag som securitas ta över.

Sven tyckte också att jag såg för intelligent ut för att kunna vara polis. Efter ett par öl visade Sven mig sina ärr i skallen från när han hade blivit skjuten som ung. Och berättade att han alltid har två skjutvapen i sin ryggsäck som han luffar omkring i. Han kallar sig skandinaviens äldsta upptäcksresande. Ikväll är han på date med 35-åriga Renate. De två är de enda kvar ur gänget där även Göran Kropp hörde till.

Jag satt och väntade på en yngre dam. Sven tyckte att, en dam ska man inte behöva vänta på. Kommer de inte när det är beslutat så är det inget att ha. Sven var inte mycket av en feminist. Men han respekterade kvinnor, det gjorde han.

När Metro stängde var det dags att ta adjö. Jag frågade om man kunde ge honom sitt nummer så att man kanske kunde ses nästa gång han återvände till Malmö.
Det tyckte Sven inte var lönt;
"Jag bytar telefonkort varje gång jag kommer in i ett nytt land. Och dessutom, Jag väntar på att få dö. Jag har levt mina upplevelser, jag är 69 år gammal och jag är nöjd. Så vi ses nog aldrig mer, timotej. Sa jag det rätt nu? Ha ett gott liv! Hoppas jag har lärt dig ett och annat ikväll"

Så nu har jag slutat vänta

Inga kommentarer: